April 16, 2017

『日本未来学会』(Japan Society for Future Research)のシンポジウムに登壇!

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梅棹忠夫、小松左京、林雄次郎、加藤秀俊などが提唱した「未来学」をテーマとし1968年に設立された歴史ある『日本未来学会』(Japan Society for Future Research)のシンポジウムに登壇させてもらった。
未来を考えるということは“現在”をよーく考えるということなんだと思う。“現在”の中に未来が必ず含まれている。
橘川さん、お疲れさまでした!


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◆シンポジウム【インターネット・メディアの課題と希望】(日本科学未来館)
司会:橘川幸夫(多摩大学経営情報学部客員教授)
パネラー:
・大屋雄裕(慶應義塾大学法学部教授・法理学担当)
・福田 淳 (ソニー・デジタル エンタテインメント社長) 
・久米信行(久米繊維工業株式会社・会長)
・滑川海彦(執筆、翻訳業)
・境 真良(国際大学 GLOCOM/経済産業省)



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* 会場の横は海!未来を見つめてるように見えるが実は道に迷っていた...


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ケータイコミックで連載してた「マスタード・チョコレート」(著者:冬川智子)が映画化!

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ケータイコミックで連載してた「マスタード・チョコレート」(著者:冬川智子)が映画化された。
ケータイ連載開始から7年を経て、ついに映画化!
当時の感覚でいうと、ケータイメディアはティーンのメディアであって大人は見向きもしなかった。ケータイサイト発信で、既存大手メディアでの二次利用というのが夢だったが、やっと実現したよ。
でも感慨は少ないなぁ。なぜなら、想像以上にモバイルメディアの地位が上がったからだと思う。最近では、大手メディアからスマホ展開の相談をされることが多く、時代のうつろいを感じざるを得ない。
映画観てね!


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↓過去の歴史↓
2010年8月 携帯サイト「ヒトコト」(提供:P&G/企画運営:ソニー・デジタルエンタテインメント)での配信(まだスマホではなくガラケーによる一コマ配信)
2012年2月 第15回文化庁メディア芸術祭・マンガ部門新人賞を受賞
2012年4月 イーストプレスから書籍化
2016年11月 幻冬社からKindle書籍化

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2017年4月29日 山田奈々 主役で映画化!


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At "Super Ukiyo-e: The Edo Code"

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At "Super Ukiyo-e: The Edo Code" 




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映画『ドラえもん のび太の南極カチコチ大冒険』x 東京メトロ サンクスイベント

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東京メトロ サンクスイベント
映画『ドラえもん のび太の南極カチコチ大冒険』
2017年2月27日から3月5日まで掲示
(企画:Sony Digital Entertainment)
特に新宿駅の交通広告(巨大LEDモニターとフォトスポット)は大評判だった。


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絶賛上映中だよ!

 http://doraeiga.com/2017/

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Star Wars: Rogue One ; Jakarta Exhibition feat. Ninja Ink

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Star Wars: Rogue One Exhibition
Place: Pacific Place Jakarta🇮🇩
Term: 28 November 2016 – 8 January 2017.
Client: Disney
Planning: Sony Digital Entertainment
Using 'Ninja Ink'
Result: 1,531 posts on Instagram.
#RogueOneID


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↑Ninja Ink by Sony Digital Entertainment
http://ninjaink.jp/


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『ぶらり途中下車の旅』(日本テレビ系列)x VR GALLERY by Sony Digital Entertainment

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土曜の朝の人気番組『ぶらり途中下車の旅』(日本テレビ系列 3月18日放送)にて
旅人・石丸謙二郎さんが
VR GALLERY (by Sony Digital Entertainment)に ぶらりと立ち寄ってくれた!


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そして 関口 愛美の手ほどきでVRアートを体験。
普通に地上波に取り上げられる時代になったんだなぁ…しみじみ🤖



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VR GALLERYの予約はこちらまで!

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April 03, 2017

ソニー・デジタルエンタテインメント創業13年

 























2017年4月2日で、事業開始から13年(会社設立から10年)を迎える。(ソニー・ピクチャーズエンタテインメントのデジタル部門として発足)


経営のど素人がよくここまで長きに渡って会社経営してこれたよ。

素晴らしいスタッフのおかげ以外ないな。みんな本当にありがとう!


いま考えても、歴史ある映画スタジオの中で、モバイルインターネットの新規事業を始めるのは、突拍子もないことだった。最初にこのメディアの可能性を感じた頃のネット環境ときたら、3インチの端末に一枚の待受画像を送るのが精一杯だった。


でも、映画館に行かないで、家にも帰らないで、外にいて電話機を持ってるだけで、新鮮な娯楽が楽しめるなんてSF映画みたいだと興奮したものだ。


それからの発展はみなさんご存知の通り、ガラケーからスマホ、ケーブルからWi-Fi、サーチからシェアへと、いまやスマホは人生のリモコンといっても過言ではない。


ここから一流のアートや新しいクリエーターが育っていくなんて、映画やテレビ業界の人は誰も考えてなかった。でも自分は信じた。あらゆる名もないクリエーターに会い続け、一緒に作品作りに関わった。


その結果、ネットメディアを通じて多くの素晴らしいクリエーションを世界中に届けることに成功した。


これからも この惑星中の人たちを魅了し続けることに、自分の総てを捧げたい。

































Today (April 2nd) marks the 13 year anniversary since I first began this company.

(as the division of Sony Pictures Entertainment in the beginning.)


I am very proud that we have stayed in business for so long. And I couldn’t have done it without my wonderful staff. Thank you all so much!


As a Hollywood studio with a long history, the decision to 

start a new mobile internet business raised many eyebrows at first.

When I first started exploring the possibilities of this media, the

Internet was much less advanced than it is now. In those days, people had devices with three-inch screens that struggled to send a single wall-paper image.


But the prospect was exciting too. Being able to watch content on one’s phone – not at a movie theater, not at home, but on one’s phone while taking a stroll - was like a sci-fi movie.

And the rest is history. We’ve gone from flip phones to smartphones, from cable to Wi-Fi, from searching to sharing. These days, smartphones are almost like a remote control for our lives.


Nobody in the film or TV industries had considered that first-rate art and new creators would spring up through this media. But we believed in our vision. I constantly met with unknown creators and collaborated with them to make great works.


I’ve now brought the world all kinds of amazing creations through online media.


I'm going to keep wowing people all over the planet with great

works. The best is yet to come!







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March 17, 2017

2014年のアカデミー賞ノミネート映画『キューティ―&ボクサー』のキューティこと篠原乃り子がギュウちゃんとの成りそめをeコミック化【Cutie and B—】

























2014年のアカデミー賞ノミネート映画『キューティ―&ボクサー』のキューティこと篠原乃り子がギュウちゃんとの成りそめをアートコミック化

ギュウちゃん一家とは、内田勝さんからの紹介で縁があった。




































今回、3年ぶりにニューヨークから凱旋帰国。乃り子さんの独特のアートスケッチ243枚をソニー・デジタルエンタテインメントが完全電子書籍化。

【Cutie and B—】
著者:篠原乃り子
価格:1,080円[税込]
配信:Kindle/ iBooks
http://cutieandbullie.jp/

今晩(2017年3月17日18-20時)、阿佐ヶ谷のVR GALLERYで出版記念パーティやるよ!! 
時間ある人は、来てね。詳しくは下記。
https://www.facebook.com/events/211355399346739/ 





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March 13, 2017

ギュウちゃんこと篠原有司男さんの個展『我輩の絵にパンチが炸裂!』開催中!















































Ushio Shinohara solo exhibition 'Boxing Explosion on My Painting!'

— I do my Boxing Paintings from right to left, bam bam. I don’t think at all about composition or nuances of paint handling. The speed of punching with boxing gloves on both hands with paint on them must coincide with the speed of thinking. Therefore, thinking becomes very limited. The hands are faster. So my hands lead my thoughts, not the other way around.















































Gyu-chan!(Ushio Shinohara) was born in Tokyo in 1932. 

He started his artistic career by participating in the Yomiuri Independent exhibition in 1955, while studying at Tokyo National University of Fine Arts and Music. In 1960s, during a social turmoil after the World War II, he was among a group of artists that formed the "Neo-Dadaism Organizers" where they agitated art and his works overturned common sense. As he took a leading role in the group, he enthusiastically showed his work Coca-Cola Plan (1966) under the same title Coca-Cola Plan by Robert Rauschenberg and Drink More (1964), also under the same title by Jasper Jones in a series of Imitation Art. Much discussed works from his Oiran Series that vibrantly painted faceless Japanese high-class courtesans were presented one after another with a mixture of his distinctive view of Japanese tradition and the expression inspired by American Pop Art.

Term: 2017/03/11 (Sat) – 04/22 (Sat)
Place: YAMAMOTO GENDAI



















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January 31, 2017

Interview: “VR is the first media that can publish Experience” Atsushi Fukuda

























Interview: "VR is the first media that can publish Experience"

I was thinking about what will happen when we reach a singularity (the day when the capabilities of machines and artificial intelligence exceed those of humans). In fact, the same type of thing happened in the past in the industrial revolution.

At the end of the 19th century (1900), 80% of the population of America were agricultural workers. 100 years later at the end of the 20th century (2000), only 0.2% of the population were agricultural
workers, yet the amount of grain produced annually was a few hundred times more than that of 100 years ago. This doesn’t mean that all of those agricultural workers were fired of course. It means that as time passed those people shifted into other jobs.

The same kind of thing is now happening at an incredibly fast rate with advancements in ICT (Information and Communications Technology).
As a result of services such as Uber and Airbnb which provide services that cut out the middleman (people still need to move around but don’t need taxis, and they still need places to stay but don’t need hotels),
there is no more need for indirect services as people can now access markets directly from their smartphones.
(Partially omitted)
After we reach a singularity, humans will need to do the things that only humans can do. So no matter how far technology develops, I believe people will still need my specialist field of entertainment content creation.

So, when I was thinking of how to use VR in my own characteristic way,
I came up with the idea of creating artwork drawn by the human hand yet with higher precision than is available with computer graphics.
That’s why I started this new gallery, "VR Art".
(Japanese text only)


Interviewer: "B-maga" Magazine
Composition: Chizuko Fukuda, Photography: Yukiko Koshima



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